Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Pelargonia

Aloitettu 06.03.2005 klo 15:58  •  Keskustelun aloitti snate  •  4 vastausta

Moikkis! :D Minulla on viimekesäinen pelargonia. Nyt siihen on jo alkanut tulemaan uusia lehtiä mutta se on pitkä ja hontelo. Se ei kyllä jaksa kantaa mahdollisia uusia kukkia... Ongelmanani on tälläinen: koska sitä voi leikata? Kuinka sitä lisätään? Laitetaanko varsia veteen juurtumaan vai suoraan multaan? Kuinka sitä sitten hoidetaan? Tämä on ensimmäinen kerta kun sain pelargonian selviytymään talven yli! Olisi kivaa saada se vielä kukkimaankin...

Moikkis vaan itselle...

06.03.2005 klo 20:41 minä vaan vastasi:

Moikkis vaan itsellesi !Jos ne ovat pitkiä ja honteloita, etkä ole leikannut niitä syksyllä , silloin mielestäni kannattaa leikata. Itse leikkasin viime viikolla, kun toin osan kellarista.Laita leikatut pelargoniat hyvään valoon vahvistumaan ja tuuhenemaan. Kun oksat alkavat puskea uutta versoa voit alkaa varovasti lannoitella, aluksi miedolla lannoitteella.Itselläni on vielä kolme isoa ruukkua kellarissa, pitäis tuoda ylös ja leikata nekin. Pistokkaat eivät aina onnistu keväällä, pelargonin pistokkaat pitäisi ottaa elokuussa kukkimattomista uusista oksista. Itse olen saanut laittamalla suoraan multaa , mutta yleensä ne mädäntyvät , toisia olen kokeillu vedessä , mutta siellä sama juttu. Olenko huono kasvattaja...onko muut saaneet kevätpistokkaista kasvamaan ?!

Kiitos sulle! Joo en...

07.03.2005 klo 19:10 Moikkis minä vaan vastasi:

Kiitos sulle! Joo en tosiaan leikannu niitä syksyllä... :( Kokeilin leikata niitä sopiviksi ja "näteiksi" eilen. Niissä onneksi oli jo uusia versoja. Josko ne lähtis siitä kasvamaan. Kokeilin huvikseni laittaa leikatut oksat veteen. Saa nähdä kuinka käy.. Se on kyllä sen sorttinen kukka että varmaan mätänevät vaan mutta kokeilen kuitenkin! :DMäkin haluaisin vastauksen tuohon sun kysymykseen! Kiitos sulle ja mukavaa kesän odotusta!

Hei!Olen saanut...

07.03.2005 klo 23:33 Tepa vastasi:

Hei!Olen saanut pelargoniasta leikatut oksat juurtumaan lähes aina. Kun niissä on juuret, niin ruukkuun vaan, parin kuukauden kuluttua kukkivat. Tällä keinolla saa kukkaikkunalle edulliset pikkupelargoniat. Joskus tosin kaikki menee pieleen, mutta useimmiten onnistuu. Talvet pidän pelargonioita vain ikkunalaudalla, vaikka ne eivät enää joulun aikaan kaunottaria olekaan.Siitä ne kevättä kohden pulskistuvat ja vihertyvät. Nyt olen ne sitten jo leikellyt juurtumaan ja "alkurungon" annan myöskin kasvaa ja kehkeytyä.

Kiitos vastauksestas...

08.03.2005 klo 19:55 Hei Tepa! vastasi:

Kiitos vastauksestasi! :D Olitko siis laittanut leikatut varret ekaksi veteen juurtumaan? Mulla ne on nyt vedessä ja ne vähän nuukahti mutta olivat aika kuumassa paikassa epähuomiossa.. Toivottavasti piristyyvät pikkuhiljaa! Itse kans pidin niitä ikkunalaudalla talven ja nyt ne jo pukkaavat uusia vihreitä lehtiä! Ongelmana on nyt vaan saada ne leikatut varret kasvamaan juuria.. Hyvää kevättä sulle Tepa! :D

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset