Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Jukkapalmun hoito-ohje?

Aloitettu 09.09.2005 klo 23:48  •  Keskustelun aloitti Tarja  •  5 vastausta

Meidän eteisessä seisoo norsunjalkainen jukkapalmu (ympärysmitta tyvessä 55 senttiä!) Ensihämmästelyn jälkeen rupesin etsimään hoito-ohjeita, mutta ainoa oli yhdessä kirjassa, ettei saisi kastella talvella. Eli kuinka? Eikö vettä lautaselle ja jos kumminkin, mistä tiedän paljonko ja kuinka usein? Hajavaloa se saa kolmelta suunnalta mutta ei ole suorassa auringossa. Ruukunvaihto on ilmeisesti kevään urakoita (huh) kun seisoo nyt puutarhurin turpeessa. Hyviä vinkkejä etten tärväisi kaunista kukkaa!

Onko kokemusta viini...

10.09.2005 klo 18:25 Hilkka vastasi:

Onko kokemusta viinirypäleköynnöksistä.Latvialainen laji kai ainoa ulkona viihtyvä.Aikomus kokella tätä terassin reunaan.Jos on vinkkejä,niin kiitos niistä.

Jukka viihtyy, jos s...

19.09.2005 klo 23:00 Tupsu vastasi:

Jukka viihtyy, jos sitä ei kastella liikaa. Saa siis, ja pitääkin, kuivahtaa välillä. Minä kastelen omani talvella muutamaan otteeseen ja upeasti on kasvanut jo melkein kattoon asti vuosien varrella. Se ei pidä suorasta auringonpaahteesta. Viinirypälettä mulla kasvaa kasvihuoneessa, ulkona viihtyvää en ole koskaan kokeillut, mutta kiinnostusta kyllä olisi.

Hei kysyisin jukkapa...

22.09.2005 klo 12:21 Paula vastasi:

Hei kysyisin jukkapalmun leikkausohjeija. Minulla 12 vuotta vanha jukkapalmu kotona, jonka latvukset osuvat kattoon. Luulen että kasvi alkaa pikkuhiljaa vääntyä katon suunaiseksi ja kaatuu. Mitä tehdä ?Voiko latvukset leikata ja uudelleen juurruttaa ? Mitä tapahtuu vanhalle vehreälle kasville? Jatkaako vanhat oksat vielä kasvua vai kuoleeko pois? Voiko leikkauksessa jättää puolet vanhasta kasvustosta jäljelle eli pätkäisee vaikka 1 metrillä? Kiitos neuvoista

Yhdelle vanhalle iso...

25.09.2005 klo 20:57 Tupsu vastasi:

Yhdelle vanhalle isolle jukalleni tein niin, että katkoin sen totaalisesti kohdasta,jossa ei ollut enää lehtiä. Sivelin tyngän balsamilla ja poistetusta osasta juurrutin latvan ruukussa. Latva lähti kasvamaan ja samoin katkotun tyngän reunasta lähti jonkin ajan kuluttua tuuppaamaan vihreää tynkää, joista tulikin "kantooni" uudet lehdet.

melkein kuollut jukka

10.03.2008 klo 16:17 niina vastasi:

Voinko pelastaa jukkaani enää. Melkein kaikki lehdet ovat kuivuneet. Olen yrittänyt olla kastelematta sitä liikaa. Mikä neuvoksi? Pitäisikö se poikkasta?

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset