Ilmoita asiattomasta viestistä
Viesti:
- Kompostointi on helppoa?
-
Osuin sattumalta tähän keskustelupalstaan ja ajattelin käynnistää keskustelua kompostoinnin helppoudesta, yleensä kun kompostoinnista annetaan kovin ruusuinen kuva, että se on helppoa ja että komposti ei haise ja käsketään puristelemaan vesitippoja .. jne. Olen itse harjoitellut talousjätteiden kompostointia omakotitalossa nyt kahdeksan vuotta ja voin kokemuksesta sanoa, että siihen pitää vihkiytyä ja sitä pitää harrastaa isolla H:lla, muuten homma loppuu ihan alkuunsa, kuten on käynyt kahdelle naapurilleni. Minulla on Biolanin lämpökompostori, jonka sielunelämää alan pikkuhiljaa ymmärtämään, ei aina ole looginen. Olen vähitellen lisännyt ja lisännyt kuivikkeiden määrää ja tuntuisi siltä, että lämpötilat ja hajut ovat nyt jotakuinkin hallinnassa. Kierto on sellainen, että tyhjennysväliksi on muodostunut 5 6 viikkoa ja kerralla poistuu n. 60 - 80 litraa puolikypsää kompostia. Ympärivuotinen kompostointi edellyttää jatkoksi toista kompostoria, johon tyhjennys tapahtuu. Tämä jäätyy talvella, mutta Biolan on pysynyt sulana joka talvena, alimmillaan mittari on talvella näyttänyt 10 astetta. Kesällä normaalilukemat ovat 55 65 astetta.