Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Yrttien kuivaus

Aloitettu 12.08.2003 klo 10:05  •  Keskustelun aloitti Pipsa  •  6 vastausta

Onnistuuko yrttien kuivaus huoneilmassa? Kasvatan mm. basilikaa, timjamia, lipstikkaa ja oreganoa. Määrät ovat niin pieniä, etten viitsisi hankkia kuivuria. Vai onko pakastus tuoreena parempi vaihtoehto makujen säilymiseen?

Kyllä onnistuu. Lai...

12.08.2003 klo 21:31 Maija vastasi:

Kyllä onnistuu. Laita kuivaan paikkaan. Itse käytän jääkaapin päällystää. Asetan yrtit leivinpaperille ja kääntelen ajoittain. Toinen vaihtoehto on todellakin pakastaa yrttejä. Pakastepussista on helppo ripauttaa mausteita ruuan joukkoon. Varsin kätevää, jos keittiössä ei ole tarpeeksi hyllytilaa.

Minä kuivaan yrtit ...

18.08.2003 klo 11:49 Iris vastasi:

Minä kuivaan yrtit mikrossa. Menee nopeasti, he säilyttävät värinsä ja makunsa hyvin. Talouspaperi alle, yrtit sen päälle ohueena kerroksena, talouspaperi päälle ja mikroon 3-4 min. Aika riippuu yrtin koosta.

Kovin aromikkaita yr...

18.08.2003 klo 12:23 Sohvi vastasi:

Kovin aromikkaita yrttejä, kuten tilliä ei muistaakseni saisi kuivattaa mikrossa, ne voivat kuulemma syttyä palamaan! Vai onko vain urbaania legendaa?

Taitaa olla urbaania...

20.08.2003 klo 11:21 Iris vastasi:

Taitaa olla urbaania legendaa, koska minä olen kyllä kuivattanut tilli mikrossa, eikä ole syttynyt palamaan. Mikrohan haihduttaa kasveissa oleva vesi, joten miten he pystyisivät ruveta palamaan???

Muistaakseni selitys...

26.08.2003 klo 08:40 Sohvi vastasi:

Muistaakseni selitys oli seuraava: kun vesi on haihtunut, jää jäljelle vain herkästi syttyviä kaasuja ja jos lämpöä on liikaa, ne voivat syttyäkin. Saahan tavallisenkin ruuan poltettua mikrossa mustaksi eli jos mukana on palokaasuja niin...

Mikroaaltoputki on r...

24.02.2005 klo 16:40 mavi vastasi:

Mikroaaltoputki on resonanssiputki, joka lähettää käydessäänvakiotehoa uunitilaan. Veden vähetessä lämpötila nousee jakaikki mahdollinen tuhoutuu ja lopulta kun tippaakaan ei ole, lähetin tuhoutuu jos lämpösuoja ei pelasta. En suosittele kolaitteen käyttöä missään kuivauksissa ja en ainakaan yrteille.Mikroaaltouunin ilmanvaihtokin on liian pieni kuivaukseen.

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset