Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Kasvihuonekurkun hoito-ohjeita

Aloitettu 08.06.2004 klo 23:30  •  Keskustelun aloitti Saikku  •  6 vastausta

Aloittelija siis asialla... Kasvihuonekurkku on jo hyvässä vauhdissa kasvussaan joten satoakin olisi kai tiedossa jos kirjan opit menisi maallikon jakeluun! Apua kaipaisin ihan perusasiaan, siis mitä pitää karsia kurkun oksista, versoista ja kukista? Tuntuu, että kirjassa kaikki on selvitetty melkein valmiiksi, vaan jos ei erota hede- ja emikukkaa, niin vaikea on lähteä pätkimään mitään! ;) Kiitos avustanne!!

Mulla on kirjastosta...

09.06.2004 klo 10:14 Tulip vastasi:

Mulla on kirjastosta lainassa kirja "Kasvihuone" (muistaakseni se on sen nimi). Siinä kerrotaan lyhyesti ja selkeästi perusasiat monesta kasvista, myös kurkusta. Emikukan erottaa hedekukasta siitä, että emikukassa on kukan takana jo valmiiksi pikkuriikkinen kurkku, hedekukassa vain ohut vana. Kasvatin viime vuonna ekaa kertaa avomaankurkkua ja niissä oli sama juttu ja kukat kyllä erottaa toisistaan sillä perusteella. Em. kirjassa sanotaan, että monet kasvihuonekurkkulajikkeet saavat nykyään vain emikukkia. Uutta mulle oli, että kasvihuonekurkku ei tarvitse pölytystä ja että jos hedelmöitys tapahtuu, kurkun laatu on huonompi tai kurkusta tulee jopa epämuodostunut. Siksi siis joissakin nykylajikkeissa ei ole kuin emikukkia. Tässä kirjassa ei kuitenkaan mainita, että hedekukkia pitäisi poistaa, jos niitä tulee, mutta ilmeisesti niillä ei siis ole virkaa. Ainakin sivuversot (kasvavat päärungon lehtihangoista) neuvotaan leikkaamaan, kunnes kurkun varsi yltää kattoon, sitten latvaosaan annetaan kasvaa pari sivuversoa, jotka lähtevät kasvamaan alaspäin ja varsinainen latva leikataan. Sitten kun näistä kasvamaan päästetyistä sivuversoista on sato korjattu, koko verso leikataan ylhäältä niin, että jää pari kolme lehteä, joiden hangoista pääsee kasvamaan uudet sivuversot taas alaspäin. Kellastuneet tai muuten huonot lehdet otetaan pois sitä mukaa kuin niitä tulee. Tällä systeemillä aion omiani nyt kasvattaa.

Kasvihuonekurkut ova...

09.06.2004 klo 17:39 Jusa vastasi:

Kasvihuonekurkut ovat yleensä partenokarppisia eli suomeksi itse pölyttyviä ja niihin tulee vain yhdenlaisia kukkia, josta kurkut alkavat kasvaa. MInulla on myös yksi kirja, jossa neuvotaan näin: Taimien latva katkaistaan, kun ne yltävät räystäskorkeuteen. Katkaisun myötä varteen kasvaa sivuversoja, joista vain 2-3 ylintä jätetään kasvamaan. Näitä sivuversoja leikataan aina ensimmäisen lehden takaa. Samalla poistetaan rungon alimmat lehdet, kukat ja sivuversot puoleen metriin asti. Myös avomaankurkusta voi valita, joko partenokarppisia tai ei partenokarppisia. Onnea kasvatukseen ja hyvää kesää!

Ehkä saivartelua, p...

10.06.2004 klo 08:59 Tulip vastasi:

Ehkä saivartelua, pyydän anteeksi, mutta partenokarppinen kait täsmälleen tarkoittaa, että hedelmä kehittyy kokonaan ilman pölytystä, sikäli sanassa "itsepölyttyvä" on vähän harhaa. Tomaatin kukka esim. voi pölyttää itse itsensä, koska samassa kukassa on sekä heteet että emi. Pölytyksen on kuitenkin tapahduttava, että tulee tomaatteja. Avomaankurkku saattaa vaatia pölytyksen tai sitten ei, lajikkeesta riippuen. Mulla oli viime vuonna pölytystä vaativaa lajiketta, tänä vuonna partenokarppista. Saikulle vielä, että kyllä sun kannattaa tutkia niitä kurkkujesi kukkia, jos et tiedä, minkälaista lajiketta sulla on. Jos sinne vaikka ilmestyykin niitä "vääränlaisia" kukkia. Kiitos kesän toivotuksista Jusa, sulle myös mukavaa kesää!

Kiitokset teillevink...

22.06.2004 klo 23:40 Saikku vastasi:

Kiitokset teillevinkeistä!Olenkin päässyt jo jonkinmoiseen vauhtiin kasvihuoneeni "asukkaiden" kanssa, myös kesäkurpitsa herätti myöhemmin jonkinmoista mietintää ja kysymyksiä... :OOnneksi selvisi kasvun ohella, että kurkkuni on partenokarppinen (kiittäen samalla uudesta hienosta sanasta sivistyssanakirjaani, uudet vihreät ystäväni ;) mutta kesäkurpitsani vaatii hedekukan poiston -kiitos siis sinulle, tulip, antamaistasi ohjeista :)nyt olenkin jo saanut komeita kasvihuonekurkun hedelmiä, joten tukilangatkin on jo viritelty ja ensimmäinen kurkku latvottu! pidän ohjeenee mielessä jatkoa ajatellen, toivotan myös teille molemmille antoisaa kesää niiin kasvien kuin ihmisten parissa!!

Ei muuten kurpitsalt...

23.06.2004 klo 22:23 mnnnnnnn vastasi:

Ei muuten kurpitsalta kannata kukkia poistaa....

re: Kasvihuonekurkun hoito-ohjeita

07.06.2008 klo 09:49 jatta vastasi:

pitääkö kasvihuone kurkkuja lannotaa paljon olen laittanu kanankakkaa kuinka paljon pitää kastella olen kuullut että pitää olla kokoajan märkänä

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset