Kirjoittaja

Aihe

Mirjuska Onnenbambu
05.03.2008
15:20

Olen saanut onnenbambun, jossa on 35-40 oksaa(onkohan oikea nimitys) ja kaikkien päässä lehtitupsut. Oksat ovat kolmessa kerroksessa ja sidottu nauhalla.Astia on 10cm halkaisijaltaan ja siinä on sieni, multaa ei siis ollenkaan. Keskellä on torvi, josta saa vettä laitettua. Nyt on vaan ongelma, annanko niitten olla siinä vai pitäskö niitä laitella multaan kasvamaan. Tulee aika lailla tungosta kun hyvin kasvavat niin pienessä alassa. Onkohan nämä niitä, jotka kasvavat pitkiksi ja kiemuraisiksi? Lehdet muistuttavat jukkapalmun tai lohikäärmepuun lehtiä. Tulikohan tämä selvästi selostettua, mut kiitos, jos joku tietäis ja olis kokemusta tämmösestä kukasta.

teiju re: Onnenbambu
05.03.2008
16:26

Voi olla, etten ihan ymmärtäny tuota selostustasi oikein, mutta jos todella kyse on ns. onnenbambusta, ne voivat edelleen jatkaa kasvuaan siinä sienessä tai sit pelkästään vedessä. Sieni ei vaan saa päästä missään välissä kuivahtamaan. Multaankin voi siirtää, jos niissä on hyvät juuret. Jos varret ovat nyt suorat, ei niihin myöhemminkään enää kasva kiemuroita tavallisissa kotioloissa. Kuvauksesi perusteella nuo "oksat"/varret ovat yhdessä vain nauhan avulla. Mikäli tila käy ahtaaksi, voisit varmaan erotella varret pienempiin nippuihin ja laittaa ne erillisiin maljakoihin veteen kasvamaan tai sit koko nippu isompaan astiaan.

traakkipuu re: Onnenbambu
05.03.2008
16:30

Niin sanottu onnenbambu on todellisuudessa ruokotraakkipuu, joten menestyy hyvin mullassa.

heidi re: Onnenbambu
11.04.2008
14:37

Eikö tuo onnenbambu ole sellanen valmiiks kiemuraks muotoiltu missä on kiemuran päässä lehtiä? Jos tästä kasvista on kyse niin itse siirsin sen vedestä multaan ja kasvu on ollu ihan mahotonta.Kasvi on varmaan noin metrin mittanen ja vaatii jo kunnolla tukea että pysyy pystyssä. Helppohoitonen on ollut,kastelua vaan suht tiuhaan.

Leea re: Onnenbambu
14.04.2008
09:43

Minulla on aivan samanlainen onnenbambu, äiti osti sen Vantaalta jostain japanilaisesta puutarhasta. Itsekään en tiedä hoito-ohjeita, ensimmäinen bambu elämässä. Ja kasvaako se siis paljonkin vai jääkö semmoiseksi n. 20 senttiseksi?