Kirjoittaja

Aihe

anneli komposti haisee
13.05.2008
09:59

Mitä tehdä, vielä lisää, kun komposti haisee? Kyseessä on talousjätekomposti, ei mikään lämmitettävä malli. Olen laittanut kompostiin kaikki mikä keittiöstä jätteenä syntyy, isommat, kuten hedelmien kuoret yms ole pilkkonut pienemmäksi. Joka kerralla laitan kompostikuiviketta päälle kun vien sinne jätettä. Kaksi kertaa olen laittanut eliksiiriä, kompostoinnin aloitin vasta kuukausi sitten. Nyt kun oli lämpimiä päiviä, haju kyllä levisi koko pihaan. Kerran olen myös kastellut sen lämpimällä vedellä, pari vesikupillista päälle. Mitä teen väärin? Pitääkö kompostia pöyhiä?

Iisoppi re: komposti haisee
13.05.2008
11:41

Kuulostaa siltä, että kompostisi on liian märkä; usein talven jälkeen kompostit sitä ovatkin. Lisää runsaasti kuiviketta: kuivaa heinää, lehtiä ym. Sekoita pohjia myöten kunnolla, anna olla, ja lisää vielä kuiviketta esim. viikon aikana joka toinen päivä ja sekoita. Vähitellen voit lisätä puutarhasta tuoreitakin tuotteita kuten kitkentäjätteitä joukkoon. Kastelu yleensä sekoittaa ruokakompostin toimintaa, jollei se ole aivan rutikuiva. Kosteus on parempi antaa vaikka ruohosilpun muodossa, jos on tarvis.

anneli re: komposti haisee
14.05.2008
10:06

kiitti vastauksestasi. Kuten kerroin olen vasta aloittelija näissä hommissa :)Tuota en tiennytkään että sinne voi laittaa myös puutarhajätettä. Kuiviketta olen kyllä lisännyt tosi paljon, kahdessa kk on jo mennyt kaksi ja puoli pussia. Elikkä ohjeittesi mukaan koitan nyt pöyhiä sitä mutta tuntuu hassulta vielä lisätä kuiviketta, tuntuu ettei siellä muuta olekaan :) Kuinka usein eliksiiriä pitää lisätä? Kaikki mahdolliset sivut kompostoinnista olen kolunnut ja haluaisin todella oppia mitä kulloinkin tehdään. Olisi mahtavaa saada omaa kompostimultaa puutarhaan. Kuinkahan kauan siihen menee? Kompostihan ei ole lämmitettävä. Tuo jälkikompostointi on mulle kans hepreaa. Voiko sitä alimmaista tavaraa siirtää esim. kasaan taivasalle vai pitääkö siinäkin olla joku suoja päällä? Niin ja koskahan se voisi tehdä? Siis kompostoinnin aloitin n. 2 kk sitten.

Jallu re: komposti haisee
14.05.2008
12:21

Jos komposti on hyvin tehty, ei sitä komposti eliksiiriä tarvita. Kompostieliksiiri lähinnä pönkittää valmistajansa taloudellista tilaa.

Typen ja hiilen suhde on kompostissa tärkeää. Myös käytetyn kuivikkeen rakenne on tärkeä. Kuivike ei saa olla liian hienoa esim turve tai sahanpuru. Myöskään se ei saa painua liian helposti kasaan esim haravoidut lehdet yms. Puusta tehty hake on a1 kompostin kuivikkeena, siihen voi lisätä lehtiä, turvetta tms, mutta ei liikaa. Energiahake on puolestaan liian karkeaa kompostiin, sen maatuminen kestää useita vuosia.

Oikein syntyneessä kompostissa ei ole paljoa vesiliukoisia ravinteita, joten komposti ei tarvitse kattoa.

Jälkikompostoinnissa ei ole mitään ihmeellistä. Vain käännät ja sekoitat kasan sekä peität sen ohuella multakerroksella,ja annat ajan hoitaa loput. Tietysti kasaa ei saa päästää rikkaruohottumaan. Avokompostissa yleensä vuosi on hyvä aika jälkikompostoitumiselle, mutta eri kasveilla on eri vaatimukset kompostin kypsyydelle.

Huomaa avokompostin myös vaativan enempi ainetta toimiakseen kuin lämpökompostorin. Ja talvella se ei onnistu kuin tosi suurissa aumoissa.

anneli re: komposti haisee
15.05.2008
10:30

kiitos neuvoista! Tuosta talvikompostoinnista, tarkoitus on etten kompostoi enää pakkasten alettua, viisihenkisestä perheestä tulee kuitenkin päivittäin niin paljon jätettä että kompostori täyttyisi hetkessä. Pitänee nyt vaan yrittää löytää oikea suhde niin että tavara kypsyy mullaksi. Pöyhein kasan oikein kunnolla ja lisäsin kuiviketta päälle ja tuntui ettei hajua ollut ollenkaan tänäaamuna. Toivottavasti sitten kun lämpimät tulevat myös hajut pysyvät poissa. Oppia ikä kaikki :) Tuntuu kyllä pikkaisen vaikealta mutta niinhän kaikki asiat aloittelijalle.

Matias re: komposti haisee
15.05.2008
22:33
  •  Vastaa
  • stock-icons/16x16/trash.png Vahvista väärinkäytökseksi
  • stock-icons/16x16/trash.png Vahvista roskapostiksi
  • stock-icons/16x16/approved.png Ei väärinkäytös

Kompostin on liian kuiva.