Kirjoittaja

Aihe

Sinisilmä "Täydellinen munaus" -jatkuu....
13.03.2008
12:16
  •  Vastaa
  • stock-icons/16x16/trash.png Vahvista väärinkäytökseksi
  • stock-icons/16x16/trash.png Vahvista roskapostiksi
  • stock-icons/16x16/approved.png Ei väärinkäytös

Niin, tulipa laitettua viime kesänä mullat uusiksi nurmikon poiston jälkeen ja perennoja ja se kirsikkapensaskin istutettua. Nyt noiden vähienkin lumien lähdettyä ja routakerroksen huvetessa, on multa paikoin painunut ja osa monivuotisista istutuksista pienen kumpareen päällä. Voiko tässä vaiheessa kevättä lisätä multaa kuoppiin? Useat sipulikukat työntävät itseään jo ylös, ja ajattelin mullan lisäyksen olevan helpointa nyt, kun varsinainen kasvusto ei ole vielä pinnalla. Ja samalla saisin pedattua paikat kesäkukkien siemenille. Mutta jos lisään mullan nyt, edesautanko esim. etanoiden lopputalvehtimista tai joidenkin sieni- tai härmätautien kehittymistä? Innolla odotan neuvojanne!

Ansku re: "Täydellinen munaus" -jatkuu....
15.03.2008
20:30

Routa tekee tepposia, joten älä hermostu, joskus käy niin kun perustaa tai korjaa uutta nurmikkoa että tiivistäminen on jäänyt heikoksi, kasvien juuret nousee maasta ylös, odot´tamalla asia hoituu jos nyt menet lisäämään multaa niin kasvien juurten ilman saanti häiriintyy, kun maa on sula, koeta kepillä ,voit perennoja painaa maahan hellästi, kirsikka on toinen ns mies, se löytää paikkansa kunhan routa lopullisesti sulaa, et kertonut missä asut, olisi helpompi arvioida kasvuvyöhyke, kun paljastaisit sen, täällä etelässä ei ole tarvinnut roudan kanssa pelehtiä. Tähän viimeiseen kysymykseesi on vähän vaikea löytää vastausta koska eri kasveilla on eri tauteja, tai sit vastauksia löytyy muilta mut mä en osaa vastata.

Sinikataja re: "Täydellinen munaus" -jatkuu....
21.03.2008
09:13

Ei tässä mistään munaksesta ole kyse, ihan turhan dramaattinen otsikko:)

Älä laita ihan vielä multaa perennapenkkiin, odottele vielä. Tuossa sinun jutussasi on se hyvä puoli, että perennat ovat kumpareilla eikä niissä kuopissa, ei ainakaan jää vesi seisomaan juurille. Mutta kuopat tietysti kannattaa tasoittaa uudelle mullalla kunhan kevät pääsee vähän pitemmälle.

Itse "kunnostan" perennapenkit eli puhdistan vanhat kasvienjäänteet ja lisään ravinteita ja multaa vasta touko-kesäkuussa, juuri ennen kuin laitan kesäkukan taimet kasvamaan. Minun pihani on 3-vyöhykkeellä Tampereen seudulla. Meillä on vielä vähän lunta, joten olen sitä siirrellyt sipulikasvien päälle, jotta eivät palellu. Viime yönä täällä oli 12 astetta pakkasta! Pitäisiköhän siellä lumettomilla seuduilla turvautua vaikka harsolla peittämiseen?

En tiedä minäkään aiheuttaako mullan lisäys tässä vaiheessa mitään etena tai muita ongelmia.

Sinisilmä re: "Täydellinen munaus" -jatkuu....
21.04.2008
20:42

Siivoilin viikonloppuna pienen pihani "kasvustoa", möyhin pintamullat ja lisäilin uutta multaa painanteisiin. Löysinpä samalla osittain syötyjä tulppaninsipuleita, syöminen on tuore tapaus, sillä tulppaanien kasvusto on jo n. 10 cm, mutta ei viottunutta, jokun myyräkö? Mutta nyt varsinaiseen ongelmaani (on tuo myyräkin), eli sammaleeseen. Sitä on sen verran että pensaitten ja perennojen väliset tyhjät tilat näyttävät vihreiltä, vaikka pitäisi olla vain mulloksella. Haravoin paikoin sen pois, se kuoritui helposti mukaan. Mutta mitä voin tehdä, että saisin sen lopullisesti pois, ongelmaa taitaa pahentaa vielä se että minulla on erillinen alue "rodoravittaville", eli mustikkaa, hortensiaa ja havuja.Ja eihän niiden välialueiden ole tarkoitus jäädä mullalle vaan esim. pikkutalvio saa levitä peitoksi, mutta ei sammal.

Sinisilmä re: "Täydellinen munaus" -jatkuu....
21.04.2008
20:44

... niin, pieni puutarhani sijaitsee kehä kolmosen liepeillä.