Kirjoittaja |
Aihe |
| mummeli | tomaatit |
| 01.07.2008 20:18 |
Enpä taida tänäkesänä saada tomaatteja kasvihuoneesta,Ostin taimet,kun luulin niiden kasvavan nopeammin kuin itse taimitettuna,nyt vasta avaavat eka kukkiaan,voiko niitä nopeuttaa mitenkään,huoneessa ei ole lämmitystä,johtuisko hitaus siitä vai mistä haluaisin neuvoja,kiitos etukäteen jos viisaita löytyy,30v. olen kasvattanut tuuri vaihdellut hyvästä huonoon. |
| maija | re: tomaatit |
| 05.07.2008 23:03 |
Enpä osaa neuvoa noiden tomaattian kasvun nopeuttamisessa, mutta kyllä tämä kesä on tosi erikoinen, kun juhannusviikolla piti avomaakurkun taimia harsoilla peitellä ja siinä tohinassa menivät aivan pilalle. Onneksi sain ostettua vielä uudet taimet. Minullakin on lämmittämätön muovihune ja eka raakileet olivat jo toukokuun lopussa mutta eipä tässä ainakaan vielä tarvitse mennä tomaatteja poimimaan. Kun on näin turkasen viileätä, ei mikään jatka kunnolla jalkojaan. No toivotaan parasta ja onnea sinulle tomaatinviljelyyn! |
| heidi | re: tomaatit |
| 14.08.2008 11:46 |
Minulla kanssa nyt on vasta tomaateissa raakileita näkyvillä. Kasvatin kylläkin ne itse siemenestä asti. Viime syksynä alkoi jo tulla kylmä kun tomaateissa oli raakileita ja otin ne purkeissa sisälle, siellä ne kypsyivät sitten ihan hyvin. Mutta suomen kesä on kai aika lyhyt tomaateille. |
| mummeli | re: tomaatit |
| 15.08.2008 10:06 |
moi.Muutama raakile vasta tomaateissa.Taitaapa olla viimeinen kerta ,kun tomaatttien kanssa rupean leikkimään.Onkohan eu muuttanut siementen koostumusta,kun tälläistä on? |
| popeli | re: tomaatit |
| 25.08.2008 19:13 |
kasvatin kirsikkatomaatteja siemenistä. Reilun viikon verran on nyt poimittu kypsiä ja lisää tulee kovaa vauhtia! Määrällisesti niitä on älyttömän paljon, eikä pensaat ole mitenkään ilo silmälle. Enpä tiedä olisiko sato ollut aikaisempi jos olisin osannut paremmin latvoa ja nipsaista niitä varkaita ajoissa... Viime syksynä kasvatin tomaatteja vielä istutussäkeissä ja ne oli helppo nostaa sisälle (=pannuhuoneeseen) lämpimään, joten eivät paleltuneet vaan tekivät satoa pitkin syksyä. Ja heti kun raakileet alkaa saada vähänkin väriä, niin olen napsaissut irti ja tuonut keittiön pöydälle "kypsymään". Mutta ei tosiaan ole ollut ihanteellinen kesä minkään kasvattamiseen! |
| 27.08.2008 10:55 |
Onhan nuo tomaatit nyt kasvaneet,joten sisällä kai ne pitää kypsyttää, saa edes vähän satoa. |
| Merja | re: tomaatit |
| 29.08.2008 09:20 |
Minullakin runsaasti raakoja tomaatteja, vaikkei edes kasvihuonetta. Seinän vierustalla ovat kasvaneet. Otetaanko raakileet purkkeihin yksitellen, vai leikataanko vartta mukaan? Eka kerta :)) |
| 30.08.2008 09:57 |
Minä olen kerännyt yksitellen johonkin laakeaan astiaan kypsymään,voi kai tertuineenkin kerätä lämpimään.Minulla olleet ihan keittiönpöydällä. |
| 07.09.2008 10:04 |
Nytpä niitä kymmenen tomaattia on pöydällä kypsymässä,että oli suuri tuo tomaattisato tänä kesänä. |