Kirjoittaja |
Aihe |
| colazo | hmmm meniköhän mun tomaatit nyt aivan pilalle ;) |
| 22.04.2008 01:23 |
ciao kaikille. Eli mä ensimmäistä kertaa ostin tomaatinsiemeniä ja laitoin aina yhden pussin per idätyslaatikko :( joka ei ilmeisesti ollut oikein, koska nyt kun ovat kasvaneet niin en tiedä miten niitä pitäisi eritellä. Parista idätyslaatikosta yritin eritellä omiin purkkeihin ja nyt tuntuu kun ne olisivat lopettaneet kasvamisen, koska ne joihin en koskenut ovat kasvaneet paljon enemmän :( eli mitä mä teen ? Haluaisin nimittäin todella paljon saada tänä kesänä omia tomaatteja. Voinko esim laittaa noi yhdessä kasvaneet johonkin isoon ruukkuun vaikka ämpäriin.(niitä on joku 10 per rasia) Vai kuinka isoja ruukkuja ne normaalisti tarvitsee per kasvi? Tomaatti lajit ovat parveketomaatti ja mini tomaatti. Toivottavasti joku pystyy auttamaan. kiitos ciao |
| ullapulla | re: hmmm meniköhän mun tomaatit nyt aivan pilalle ;) |
| 22.04.2008 15:50 |
hei, tomaatit täytyisi saada koulittua (eriteltyä) omiin kasvupurkkeihinsa siinä vaiheessa, kun ne ovat tarpeeksi suuria eroteltaviksi. voit laittaa vaikka viilipurkkeihin tai maitotölkkien alaosasta leikattuihin purkkeihin.Sitten, kun ne ovat kasvaneet (kasvavat aika nopeasti) niin lopullinen kasvutila on suurehko ruukku/taimi. Taimiesi nääntyminen voi johtua niiden vaurioitumisesta erottelussa tai siitä että ne ovat vielä liian pieniä koulittaviksitai multa on liian vahvaa. Käytä pikkutaimille kylvömultaa tai mullan ja hiekan sekoitusta. Saavathan taimesi valoa? Varo kastelemasta pikkutaimia hengiltä. Sinulla on kuitenkin vielä 'materiaalia' kasvamassa joten voit tehdä uuden erottelun paremmalla menestyksellä. Tsemppiä taimikasvatukseen, tomaatit täytyy vielä pitää sisällä, ne ovat niin hallanarkoja, mutta pian niitä sitten voi jo ulkoiluttaa lämpimällä säällä, jos on tyyni parveke. |
| colazo | re: hmmm meniköhän mun tomaatit nyt aivan pilalle ;) |
| 23.04.2008 01:16 |
Moi joo mun tosiaan pitäisi erotella noi tomskut mut ei oikeen uskalla ettei käy saman lailla kun edellisten. taisin tosiaan kaulia ne pikkasen liian aikaisin. niiden juuret oli joku 1cm. Mä olen tota suurehkoa ruukkua tänään kaupassa miettinyt, että kuinka suuri sen täytyy olla 10cm 20cm 30cm halkaisija. Entä eikö ole mitään järkeä laittaa vaikka joku 3 kpl tomaatteja samaan ruukkuun niin ei tarvis riskeerata niiden erottelussa. Hei onko muuten kenelläkään tietoa kuinka isoiksi koriste kurpitsat kasvaa ? Ku mulla on niitä joku 10 tulossa eikä partsille kuitenkaan hirveesti mahdu jos ovat suuria. kiitoksia ciao |
| mummeli | re: hmmm meniköhän mun tomaatit nyt aivan pilalle ;) |
| 04.07.2008 19:07 |
Koristekurpitst kasvavat tosi isoiksi,joten sinulle tulee viidakko,jos ne intoutuu kasvaan kuten minulla,se oli kompostin reunalla ja intoutui kiipeämään korkealle lepän oksille,siellä roikkui pieniä kurpitsoja. toivottavasti sinun tomaatit onnistu,mulla osto taimet alottaa kukintaansa joten eipä taida keretä tänä kesänä kypsyä. |