Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Kokemuksia ja vinkkejä Tara Globe/Tellus -kompostorista?

Aloitettu 09.07.2005 klo 02:40  •  Keskustelun aloitti haije  •  10 vastausta

Hei, ostin tänään Tara Globe -kompostorin (Tellus lienee muuten identtinen vehje, mutta kuvio pallon ympärillä on erilainen ja eri jälleenmyyjät). Kertokaahan kokemuksia, vinkkejä, talvikäyttöisyydestä ym.? Minulla kompostori on mökkikäytössä. Mökillä ollaan kesällä noin 5 viikkoa ja muuten ympäri vuoden käytännössä kaikki viikonloput. Ongelmaksi saattaa ymmärtääkseni muuttua se, että kyseessä on yhden hengen talous, jolloin jätettä syntyy siis melko vähän. Mitä laitan sekaan talousjätteen lisäksi, jotta kompostori kuumenee tarpeeksi ja prosessi alkaa, varsinkin talvisin? Jos tilaa on, voiko siis talvella jäätyneeseen kompostoriin normaaliin tapaan lisätä jätettä ja seosta normaaliin tapaan? Entä kokemuksia ulkopuolisesta lisävuoraamisesta ym. vinkkejä? Kissa-astian kakathan voi myös laittaa kompostiin, samoin pienet määrät koiran jätettä? Miten voin yhdistää järkevästi ulkohuussin hyvin toimineen kompostin (rei'itetty ämpäri, tiilet alla) ja talousjätekompostin jälkikompostoinnin tms., vai pidänkö ne visusti erillään? Entä valtava määrä pihalta viikatteella niitettyä koiranputkea, heinää ym.?

sivu 1/2

Jätteen pieni mää...

10.07.2005 klo 11:34 Seppo Jyrkinen vastasi:

Jätteen pieni määrä on kyllä yhden sortin ongelma, mutta aika hoitaa sen. Kompostorisi saattaa toimia pätkittäin hyvin ja sitten taas ei. Mitkään apuaineet tai poppakonsit eivät auta.Google tarjosi mm osoitetta http://www.lappeenranta.fi/ymparisto/kompost.html ja sitä ja muitakin kannatta katsella. Ohjeet ovat suurpiirteisiä, sillä kukaan ei tiedä, millainen on sinun kompostorisi sisältö. Ohjeita tulee soveltaa joustavasti, niihin ei kannata tiukasti uskoa. Talvella prosessi todennäköisesti jämähtää jäähän, mutta kevätaurinko sen kyllä herättää. En usko, että kerran viikossa käytettävän kompostorin lisäeristyksestä olisi kaksisesti apua. Se jäätyy kunnolla. Suojaisa paikka kannattaa toki valita niin syksyllä toimii pitempään.Kissojen, koirien ja ihmisten jätökset sopivat kompostoriin erinomaisesti. Kissanhiekkalaatikon puru, jonka sekoitin muiden jätteiden joukkoon, toimi minulla ongelmitta. Koiranputket ja heinät ovat ok, mutta mieluiten muutaman sentin pätkinä.Elämä opettaa, joskus Siperiakin...

Jätteen pieni mää...

10.07.2005 klo 11:40 Seppo Jyrkinen vastasi:

Jätteen pieni määrä on kyllä yhden sortin ongelma: kompostorisi saattaa toimia pätkittäin hyvin ja sitten taas ei. Mitkään apuaineet tai poppakonstit eivät auta.Google tarjosi mm osoitetta http://www.lappeenranta.fi/ymparisto/kompost.html ja muitakin kannatta lueskella. Ohjeita tulee soveltaa joustavasti, niihin ei kannata tiukasti uskoa. Vielä suurpiirteisemmin, kuin keittokirjaa.Talvella prosessi todennäköisesti jämähtää jäähän, mutta uutta jätettä säätöaineineen voi lisätä koko ajan. Kevätaurinko sen kyllä herättää. En usko, että kerran viikossa käytettävän kompostorin lisäeristyksestä olisi kaksisesti apua. Suojaisa paikka kannattaa toki valita.Kissojen, koirien ja ihmisten jätökset sopivat kompostoriin erinomaisesti. Kissalaatikon puru, jonka sekoitin muiden jätteiden joukkoon, toimi minulla ongelmitta. Varsinainen kissanhiekka sen sijaan on syytä kaivaa maahan. Koiranputket ja heinät etenkin muutaman sentin pätkinä ovat ok. Kaikki, mikä joskus on ollut elollista - karvat poislukien.Elämä opettaa, joskus Siperiakin...

Tellus kannattaa vuo...

30.07.2005 klo 17:37 Kati vastasi:

Tellus kannattaa vuorata talvella lumella, jotta saat lisää lämpöeristystä. Kompostori on tietty jo itsessään lämpöeristetty, mutta kovilla pakkasilla lumesta saa helposti lisää tehoa.

Minulla on kaksi pal...

01.08.2005 klo 15:07 Emilia vastasi:

Minulla on kaksi pallukkaa (toinen taitaa olla Tara ja toinen Tellus, kun on kuviot erilaiset). Neljän hengen, koiran ja kissan taloudesta tulee kompostoitavaa jonkin verran, mutta ei niin paljoa meilläkään, etteikö komposti jäätyisi talvella. Siispä kierrätän massan kahden pallukan ja vielä tarpeen mukaan kasan kautta ennen käyttöä, kun ei se kompostoituminen niin supernopeaa ole. Hyvin toimii näinkin, jos ei oo kiire...

Ensimmäinen kesä t...

09.10.2005 klo 17:58 haije vastasi:

Ensimmäinen kesä takana uuden kompostorin kanssa. Alussa hiukan sitä kastelin, ja olen kääntänyt sitä kaksi-kolme kertaa, viimeksi eilen. Hyvin on kompostoitunut jäte, lähinnä talousjätettä. Kertaakaan se ei ole mitenkään kovin kuuma ollut, tai höyryä noussut, mutta välillä on ollut vähän lämpimämpi, nyt taas tuntui viileältä. Mutta pääasia siis, että homma toimii, vaikkei olisikaan supernopeata :). Ja olen jo varautunut siihen, että se jäätyy talvella, joten ei tule sitten pettymyksiä sen kanssa.Otin kompostikimppaan mukaan naapurin perheen, jotka asuvat täällä ympäri vuoden, joten siitä saamme molemminpuolisen hyödyn eikä tarvitse jäteautonkaan käydä niin usein tyhjentämässä kaatopaikkaroskista. Ja kompostillehan on hyödyksi, että tulee tarpeeksi isoja määriä jätettä.

re: Minulla on kaksi pal...

26.05.2007 klo 13:56 Matias vastasi:

Minulla on kanssa lämpökompostori Tellus se ei ole ollut kauan minulla joskus huhtijuussa ostin sen jätettä on tullut joka viikko on tullut jätettä kerran yhtenä viikkona piti tyhjentää biojäte astia kolmesti.

re: Kokemuksia ja vinkkejä Tara Globe/Tellus -kompostorista?

26.05.2007 klo 14:08 Matias vastasi:

Minä sekoitin kompostoria niin huomasin panaanin kuoressa oli sellaista sinistä pupulimaista ainetta,niin onkose sädesientä.

re: Tellus kannattaa vuo...

26.05.2007 klo 14:09 Matias vastasi:

Olen samaa mieltä Kati.

Lisää kommentteja:12

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset