Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

ruusumantelipuu

Aloitettu 09.10.2005 klo 22:44  •  Keskustelun aloitti MiA  •  10 vastausta

Hei, millainen paikka olisi paras ruusumantelipuulle? Pitäisikö leikata istutuksen yhteydessä?Onkohan miten talvenarka?

sivu 1/2

Hei Mia...ruusumante...

10.10.2005 klo 19:47 minä vaan vastasi:

Hei Mia...ruusumanteli vaatii tosi lämpimän paikan, se on aika arka, menestymisvyöhykkeet ovat yleensä I-vyöhyke. Mutta eihän ne aina pidä paikkaansa, kokeilla kanttaa jos sinulla on lämmin aurinkoinen seinänvierusta. Ruusumantelipensas kasvaa parimetriseksi, sillä on kauniin punaiset kerrotut kukat.Leikauksesta en tiedä, itse en leikkaisi,katsoisin ensin kuinka sen käy talvella. Krista tietää.Itselläni on kääpiömanteli, se ainakin on selvinnyt hyvin täällä III-vyöhykkeellä, tekee jopa manteleita.

Uusi tuttavuus tuo r...

10.10.2005 klo 20:48 Sussa vastasi:

Uusi tuttavuus tuo ruusumanteli. Tyhmä kysymys .Ovatko ne syötäviä?

Uusi tuttavuus tuo r...

10.10.2005 klo 20:51 Sussa vastasi:

Uusi tuttavuus tuo ruusumanteli. Tyhmä kysymys .Ovatko ne syötäviä,entä kääpiömanteli,vai ovatko koristeita ?

Onko sama kuin "ruu...

11.10.2005 klo 11:11 ?? vastasi:

Onko sama kuin "ruusukvitten " ?

Ei ole sama kuin ruu...

11.10.2005 klo 19:25 minä vaan vastasi:

Ei ole sama kuin ruusukvitteni. Tämä kasvaa huomattavasti korkeammaksi, ruusukvittenin kuva : http://www.tirlittan.com/images/ruusukvitteni2383_2.jpg Ruusumanteli, Prunus triloba..kuva :http://www.tuinen.tv/tkarchief/tk/95/amandelboompje-prunus-trilo.jpg Kääpiömantelin kuva joka on minulla :http://caliban.mpiz-koeln.mpg.de/~stueber/mavica/all/0500/00471.jpg Ruusumantelin hedelmistä en tiedä, mutta kääpiömanteliin tulee mantelin näköiset karvaiset 'hedelmät' , jotka kuoritaan ja niitä olen laittanut joulupuuroon......eikä kukaan ole vielä kuollut ;-)

Ruusukvittenistä tu...

11.10.2005 klo 20:29 Tarja vastasi:

Ruusukvittenistä tulee muuten hyvänä vuonna hedelmiä, joista saa tehtyä hyytelöä, joka on tosi hyvää liharuokien, varsinkin riistan kanssa.

Tänä keväänä ot...

12.10.2005 klo 19:26 minä vaan vastasi:

Tänä keväänä otin pari ruusukvitteniin jäänyttä hedelmää ja avasin ne. Siellä oli lukematon määrä mustia siemeniä.Laitoin ne ruukkuun ja parissa viikossa oli pieniä alkuja. Kannattaa kokeilla, saa paljon uusia kvitteneitä.Meillä ei ole koskaan tullut niin paljoa että kannattais kerätä.

Ruusumanteli (Prunus...

15.10.2005 klo 18:29 Lotta Lindholm vastasi:

Ruusumanteli (Prunus trilobata) on meidän olosuhteissa aika herkkä eikä sitä kannata leikata ollenkaan, muuta kuin poistaa kuolleita oksia jos/kun niitä ilmestyy.Jos tyven viereltä ilmestyy versoja poista ne! Ruusumanteli on nimittäin yleensä vartettu toisen kestävämmän lajin (esim luumupuun) juurelle. Valitse ruusumantelille aurinkoisen ja suojaisan paikan missä maa ei kuivu ihan rutikuivaksi vaan pysyy juuri sopivan tuoreena (käytä runsasmultaista puutarhamultaa). Anna ruusumantelille ravinteita mielellään palaneen kompostin muodossa keväällä heti kun routa on sulannut. Älä anna typpipitoista lannoitusta enää juhannuksen jälkeen koska se voi aiheuttaa pensaalle turhaa lisäkasvua joka kostautuu talvenkestävyydessä.Maa saa olla kalsiumipitoinen ja vähäsavinen.Onnea kasvatuksessa!

Lisää kommentteja:12

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset