Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Timanttituija

Aloitettu 01.04.2003 klo 11:11  •  Keskustelun aloitti Aloittelija  •  15 vastausta  •  Näytä aloitusviesti

Hei vaan,pihallamme on kaksi nuorta timanttituijaa, jotka ovat kohta aivan ruskeita toiselta puolelta. MItä pitäisi tehdä? Kasvaako uusia oksia, jos leikkaan ruskeat pois. Vai pitäisikö hävittää pois kokonaan ja luovuttaa....?

sivu 2/2

Moi!Ostin viime...

02.06.2003 klo 10:57 Terttu Frondelius vastasi:

Moi!Ostin viime ja edellisenä vuonna tuijia etupihallemme, johon paistaa aurinko koko päivän. Nyt tuijat ovat alhaalta vihreitä, kun suurin osa puusta on ruskeaa. Vanhimmat tuijat ovat kauttaaltaan keltaisenruskeita. Olen aikonut siirtää tuijat toiseen paikkaan eli varjoon. Ongelmana on kuitenkin se, että pihamme ainoat varjopaikat ovat takapihalla, talon vierustalla, josta lumet sulavat viimeisenä, ja talvella katolta tipahtaa raskas lumimassa juuri tälle paikalle. Mitähän minä tekisin?Minulla on yhteensä seitsemän tuijaa. Niiden ryhmittely uudelle paikalle tuottaa nyt myös vaikeuksia. Olen myös suunnitellut etupihalle kaksikerroksista perennapenkkiä, jonka ylemmälle kerrokselle tulisi hernepuu ja alatasolle perennoita. Penkki tulisi aurinkoiselle etupihalle. Haluaisin vähän vinkkiä, minkälaiset perennat sopisivat tähän tarkoitukseen. Alaosa penkistä on aika suuri.

Hei Terttu!Enne...

05.06.2003 klo 19:32 Lotta Lindholm vastasi:

Hei Terttu!Ennen kuin ajattelet siirtoa tarkista kannattaako tuijia enää säilyttää. Jos suurin osa kasvusta on kuivunut ei juuri kannata!Ihan talon seinän viereen ei kannata istuttaa mitään pensasta (tai puutakaan). Se ei ole talon kannalta hyvä eikä kasvinkaan. Katolta tippuva lumi katkaisee tuijat aika varmasti!Jos pihalta löytyy havupuiden tai lehtipuiden läheisyydestä puolivarjoisa paikka niin sekin käy hyvin. Lehtipuut eivät talvella anna välttämättä niin paljon varjoa kuin tuija kaipaisi, eli silloinkin kannattaa pitää kasveja silmällä ja kenties varjostaa ilmavilla kankailla.Aurinkoisen paikan perennoja on valtava määrä. Niihin kannattaa tutustua hyvin varustetussa taimimyymälässä asiantuntevan myyjän kanssa! Voi valita eri korkuisia perennoja joilla on eri kukinta-aika niin että penkki kukkii keväästä myöhään syksyyn saakka.Erillaiset maksaruohot kestävät hyvin kuivuutta ja myös koristeheinät tuovat vaihtelua istutukseen. Sipulikasvit (mukulakasvit), jotka tulevat myyntiin syksyllä, aloittavat kukinnan jo maalis-huhti-toukokuussa! Nämä ovat esim. lumikello, idänsinililja, talventähti ja krookukset.Onnea puutarhanhoitoon!

Pihallani on talon v...

10.06.2003 klo 09:20 Birgitta vastasi:

Pihallani on talon vieressä n. 3 metrinen pilarituija. Voiko sen siirtää ja jos voi, niin milloin? Keväällä vai syksyllä?Kiitoksia vastauksesta jo etukäteen

Kiitos Lotta neuvois...

12.06.2003 klo 18:39 Pipsa vastasi:

Kiitos Lotta neuvoista!Niin unohtu tosiaani vielä kysyä ,se talvisuojaus, pitääkö kasvit ottaa ruukuista maahan talveksi, vai talvehtiiko ne ruukuissa ja missä olisi paras säilyttääistutin isompaan ruukkuun Tuijan ja pienempään saksankurjenmiekankasvavat todella hyvin jo.

Hei taas!Pipsa,...

18.06.2003 klo 19:08 Lotta Lindholm vastasi:

Hei taas!Pipsa, jos pihaltasi löytyy varjoisa tuulelta suojaisa paikka niin kaiva syksyllä tuija siihen paikkaan ruukkuineen maahan. Muista että lehtipuut eivät varjosta talvella!Jos et voi kaivaa ruukku maahan laita se suojaisaan paikkaan seinän viereen mihin lumi ei tule alas katolta.Jos ei ole varjoisaa paikkaa suojaa tuija ilmavalla kankaalla kevättalvella. Laita kangas vasta kun kevätaurinko alkaa porottaa ei syksyllä!Birgittaa neuvoisin siirtämään tuijaa vasta ensi keväänä heti kun routa on sulannut. Kasveja voi hyvin siirtää syksylläkin kun puista on pudonnut kaikki lehdet ja kasvu on varmaan loppu, mutta silloin ne eivät ehdi juurtua ja talvehtiminen voi olla vaikeampi.Keväällä maa on vielä kostea ja kasvi lähtee heti tekemään uutta juurta! Yritä saada mahdollisimman suuri juuripaakku mukaan. Älä katkaise suuria juuria jos vaan mahdollista. Juurenpäät on hyvä siistiä saksilla ennenkuin istuttaa tuijan uuteen paikkaan!

Moi!Olen nyt si...

15.08.2003 klo 14:46 Aloittelija vastasi:

Moi!Olen nyt siirtänyt parhaimmat tuijat takapihalle, varjopaikalle. Ne piristyivät siirron johdosta erinomaisesti: tummanvihreäväri on palannut tuijien alaosiin. Uutena ongelmana on yläosan kuollut kasvusto, joka on nyt muuttunut kullankeltaisenruskeaksi. Kuollut osa pitäisi saada jotenkin pois. Olen harkinnut leikkaamista, mutta miten saan tuijissa pysymään niiden oman muotonsa. Nyt kuollut osa on noin keskiosasta latvaan asti, ja jos leikkaan kuolleet osat pois tulee niista hassun mallisia.

Meillä on 3 timantt...

04.05.2005 klo 14:52 ippa3 vastasi:

Meillä on 3 timanttituijaa n. 3m korkuisia ja ovat länsipuolella taloa. (istutettu v.94?) Koskaan niitä ei ole suojattu ja ovat tosi upeita. Ihmettelen, miksi aina kuulee, että tuijat pitää suojata?!

Lisää kommentteja:12

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset