Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

Mukuloiden istutus talvisäilytyksen jälkeen

Aloitettu 10.03.2006 klo 11:13  •  Keskustelun aloitti Neuvoton  •  2 vastausta

Olen säilyttänyt daalian juurakkoa kellarissa talven yli. Miten ja milloin juurakko kaivetaan esille pimeästä ja miten se istutetaan "talvilevon" jälkeen?Ohjeet esim. lehdissä vain kertovat että mukuloita voi säilyttää talven yli, mutta mitenkäs niiden kanssa toimitaan kevään korvalla?

Olen huomannut ihan ...

10.03.2006 klo 14:42 Poppy vastasi:

Olen huomannut ihan saman asian, mutta itse rohkeennuin kokeilemaan, kun katsoin kirjaston puutarhavideolta kuinka miesistutti juurakot ruukkuihin niin huolettomasti. Hän laittoi juurakotn. 9 cm ruukkuihin ja multaa niin että ne puikulat juuri peittyivät.Itse tein näin, kylvömultaa laitoin vähän enemmän ' niskaan' eli siihen varteen asti.Leikkasin syksyllä niin, että vartta jäi n.5 cm niin on helpompitällaisen alottelijan nähdä kummin päin juurakko on istutettava.Isot juurakot voi myös jakaa ennen istutusta.Itse ajattelin hakea daaliat kellarista ens kuun alussa.Ulos vasta yöhallojen mentyä.

Minulla on va...

31.03.2006 klo 22:58 ellinoora vastasi:

Minulla on vain niinsanottua näppituntumaa daalian kasvatukseen. Keväällä otan daaliat kellarista vasta huhtikuun lopulla, ja istutan ne suoraan niihin ruukkuihin jossa aijon kasvattaa ne koko kesän. Kukkapenkkiin istutettavat laitan suht´ tilavaan astiaan jotta multaa saa reilusti mukuloiden päälle.Tuo kellarista noutaika riipuu paljon keväästä, aikainen ja lämmin kevät mahdollistaa päivällä ulkoiluttamisen tai valoisassa viileässä varastossa kasvattamisen. Huoneenlämmössä daalioista tulee korkeita ja honteloita.

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset