Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

köynnösruusu

Aloitettu 12.06.2005 klo 16:38  •  Keskustelun aloitti kaija  •  5 vastausta

Köynnösruusuni kasvaa kyllä, mutta ei enään tee kukkaa. Ensimmäisenä vuonna 48 kukkaa viime vuonna 2 kukkaa . Missä vika, kasvupaikka on aurinkoinen.

Ilmoita asiattomasta viestistä »

Mikä ruusu sinulla ...

12.06.2005 klo 20:14 minä vaan vastasi:

Mikä ruusu sinulla on ? Jos esimerkiksi flammentanz, oletko leikannut sitä keväällä ? Se kukkii edellisvuoden versoista, joten jos olet leikannut, ehkä ei kuki juuri sentakia.

oletko lannoittanut?...

12.06.2005 klo 20:16 Krista vastasi:

oletko lannoittanut? Kalkinnut? Kasvi ei voi käyttää hyödykseen ravinteita jos maa on liian hapan. Kalkitus on siis yhtä tärkeä kalkinsuosijoille kuin lannoite. Ruusuille laita kasteluveteen sekoitettavaa ruusulannoitetta, on kova kukittamaan, oon kokeillut!

Re: köynnösruusu

07.08.2011 klo 14:27 merjah vastasi:

Heippa !
Kun muutimme jokusia vuosia sitten rivitaloon ja minulla on valtava
piha,sitä mieleisekseni muuttaessa löysin kivilohkareen alta ruusuntaimen.
siirsin sen uteliaana ja niinhän se alkoi kasvaa ja kasvaa... köynnös se on ja lajia en tiedä mutta kukat ovat kirkkaan punaiset. kuinka nyt uskallan
leikata sitä varret kun kasvavat ja se on aivan kuriton , koitan sitoa
niininarulla sitä varovasti sellaisen tukiritilän ympärille....
saako köynnöstä ylipäätään kuinka leikellä entä miten se pitäisi suojata
talveksi ?

23.08.2011 klo 09:39 huhtikuu vastasi:

huhtikuu vastaa.

Talveksi köynnösruusun olen kaatanut maahan
ja peitellyt havuilla ja muovi päälle.
Olen kuullut monesti sanottavan että muovi homehduttaa
ruusun.
Olen näin tehnyt ainakin 20v eikä kertaakaan ole ruusut
homehtuneet.
Myös tertturuusuille sama talvisuojaus.
Asun ent.Oulunläänin eteläosassa.

11.10.2011 klo 12:37 Fiskars vastasi:

Asiantuntija

Suosittelen että ruusuja leikataan vasta keväällä kun näkee mitkä versot ovat ottaneet talvesta nokkiinsa. Silloin voi lyhentää versot ensimmäisen elävän silmun yläpuolelle. Jos leikkaa jo syksyllä voi versosta kuolla enemmän kuin jos olisi jättänyt leikkaamatta.

En suosittelisi peittämään mitään kasveja muovilla, ei varsinkaan lämpöäkeräävällä mustalla muovilla. Koska kun kevätaurinko alkaa maaliskuussa lämmittää muovin, sen alle muodostuu lämmin, kostea ja hengittämätön tila. Näissä kosteissa olosuhteissa voi sieni-itiöt itää ja aiheuttaa kasville ongelmia. Mutta ainahan siellä muovin alla ei tarvitse olla juuri sellaisten sienien sieni-itiöitä jotka ovat haitallisia kasveille. Ja jos muovi ei ole suoraan kasvin päällä, vaan siinä välissä on jotain joka tekee ilmaston muovin alla ilmavammaksi (tässä tapauksessa havunoksia) talvehtiminen voi sujua hyvin. Varsinkin jos käyttää jotain muuta kuin mustaa muovia.
Peittämiseen voi myös käyttää tavallista vihreätä pressu, jonka pinta ei ole täysin tiivis. Paremmin vielä on juuttikangas tai jokin muu vaalea ja hengittävä kangas, esim mansikkaharso.

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Lassila & Tikanoja
Puutarha Tahvoset