Kirjaudu sisään:
Unohtuiko salasana?

Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun!

Rekisteröidy »
Kotipuutarhuri

KORISTEPORTULAKKA

Aloitettu 04.08.2005 klo 11:03  •  Keskustelun aloitti Anneli  •  7 vastausta

Kyselin keväällä koristeportulakan ohjeita ja lupasin vastata kuinka onnistuin. Alku oli tosi vaikeaa, sentin mittaiset taimet eivät venyneet ennenkuin kesäkuun lopulla vasta. Olivat niin hentoisia, ettei ollut mitääbn mahdollisuutta latvoa niitä. Nyt ovat saaneet aurinkoa ja lannoitetta, kukkivat, mutta eivät näyttävästi, koska latvominen jäi. Aion yrittää ensi kesänä uudelleen, vai voiko näitä nyt kasvavia jotenkin säilyttää talven yli?

Jäi mieleen koriste...

04.08.2005 klo 22:58 Mirjami vastasi:

Jäi mieleen koristeportulakka keskustelut keväältä. Kiitos Anneli, kun palasit asiaan. Painampa mieleeni em. kasvin, keväällä kun siemen hankinnat ovat ajankohtaisia, harkitsen asiaa.Kylvin huhtikuussa samettikukkia ja ilmoitampa tässä, että komeampia kukkia en ole aikaisemmin onnistunut kasvattamaan. Jopa vannoin, että kun täksi kesäksi kasvatin 50 kpl keskikokoisia samettikukkia, niin ensi keväänä tuplaan määrän. Niin ovat reheviä ja täynnään kukkia perennapenkkien reunoilla ja kukkalaatikoissa. Alkoivat tosin kasvaa ja kukoistaa vasta, kun pääsivät lopullisille kasvupaikoilleen. Nyt jaksan kyllä riemuita keltaisen, oranssin ja ruskehtavan sävyisistä samettikukistani. Suosittelen kokeiltavaksi!

Hei, Mirjami, kiva k...

07.08.2005 klo 09:29 ansku vastasi:

Hei, Mirjami, kiva kuulla onnistumisestasi! Itse yritin samettikukkaa muutama vuosi sitten, pieleen meni. Haluaisin kuitenkin yrittää ensi keväänä uudelleen, olisiko sinulla hyviä vinkkejä onnistumisen takeeksi?

minä en enää luov...

07.08.2005 klo 09:47 pipsa vastasi:

minä en enää luovu samettikukista kyllä ne ovat tosi kauniita. ensi kertaa kasvatin niitä siemenistä nyt ,mulla on sitä isoa sammaria ja ovatkin kyllä toooosi iiiiiisoja.ei vedä vertoja kaupasta ostetut näille oma kasvattamille.minä en oikein ennen tykännyt samettikukista mutta ajattelinpa kokeilla siemenistä keväällä ja nyt olen kyllä ihan myyty.yritä vaan Ansku ensi keväänä uudestaan varmaan onnistut!!!!!

Kasvatin keväällä...

07.08.2005 klo 18:45 Mirjami vastasi:

Kasvatin keväällä muitakin kukkia, mutta parhaiten tosiaankin onnistui nuo samettikukat. Kylvin ne ensin laatikkoon, joka siemenen erikseen parin sentin päähän toisistaan. Kun ekat lehdet sirkkalehtien jälkeen olivat kasvaneet, koulin ne muovisiin kertakäyttömukeihin ja kasvatin niissä siihen saakka että sain ulos.Toki vein jo toukokuussa taimet ulos aurinkoiselle seinustalle.Niin ovat komeita ja tuuheita, etteivät häviä ammattilaisten kasvattamille.Auringonkukat, tarharistikki.pensaskrassi, kanariankrassi. päivänsini ja gladiolukset myöskin kasvatin tänä keväänä ja nyt nekin aloittelevat kukintaa. Keskipäivänkukan taimet kasvoivat hennoiksi ja päätyivät kompostiin, sitäpä en taida enää yrittääkkään.

Vielä kylvökukista...

08.08.2005 klo 18:33 Mirjami vastasi:

Vielä kylvökukista. Ruusupapu, se pensasmalli on minulla myöskin tämän kesän kasveja, iti ja taimettui hyvin. Kasvaa isossa ruukussa terassilla, kukkii kovasti, mutta kukat roskaavat hirveästi. Koko terassi ja varsinkin seinävierille on tuuli kuljettanut pois tippuneita kukkajämiä. Vaikka on rehevä ja komea kasvi, taidan ensi keväänä jättää laittamatta juuri tuon roskaamisen vuoksi. Vähemmän haittaa tietysti olisi jos nostaisi ruukun pihalle.

Minäkin olen vuosia...

08.08.2005 klo 20:42 lapin nainen vastasi:

Minäkin olen vuosia kasvattanut isoa samettikukkaa ja nyt on taas noin metrin mittaiset kukat tuossa seinänvierellä, nyt ei ole kukat aivan yhtä isot kuin muutamana aikaisempana vuonna jolloin olivat reilusti nyrkin kokoisia ja paljon yhdessä varressa. En osta samettikukkia koskaan taimena vaan kasvatan ne itse. Juuri äsken ihailin astereitani tuolla pihalla ja päätin että ensi kesänä kasvatan vielä enemmän niitä. Kyllä keskipäivänkukankin saa onnistumaan kun sen kanssa on varovainen silloin alussa. Sehän on hirveän hento ihan pienenä. Kesäpäivänhattuja sain ystävältäni ja niissä on todella isot kukat, en ole sitä ennen kasvattanut mutta taidan senkin lisätä omiin kukkiini ensi kesänä. Yksi dahliani katkesi kesällä ja teippasin sen äkkiä pakkausteipillä ja se mokoma onnistui ja nyt se kukkii komeasti. Millaisissa purkeissa te taimia kasvatatte? Minulla on hirveästi vanhoja muovisia kukkapurkkeja kun jo äitini aikoinaan talletti kaikki purkit joissa osti torilta kesäkukkia. Niissä on aikamoinen peseminen aina kesällä kun on taimet ulos istuttanut. Nytkin olen pessyt lähemmäs sata purkkia kun viime syksynä jäi osa pesemättä varastoon. No ulkona auringossa sadevedellä ja mäntynesteellä niitä on kiva peseskellä ja kuivailla, ovat sitten taas ensi talvena valmiina odottamassa uusia taimia. Minulla ei ole oikein monta sellaista ystävää joka kukkia itse kasvattaisi ja tämä palsta on kivaa luettavaa. Itse olen oppinut tätä hommaa äidiltäni ja isältäni aikoinaan ja nyt on kivaa jatkaa harrastusta. Tänään tuli Viherpeukaloilta luettelo jota olen nyt lueskellut ja katsellut sipuleita josko niitä tilaisin. Miten on kannattaako Maatiaiselta tilata monivuotisten perennoiden siemeniä ja kasvattaa niitä itse ?

Kylvän siemenet yle...

08.08.2005 klo 21:38 Mirjami vastasi:

Kylvän siemenet yleensä muovilaatikoihin ja koulin sitten muoviruukkuihin, kertakäyttömukeihin, taimikasvatusruukkuihin tai suoraan siihen appeliin/ruukkuun, johon jätän koko kesäksi. Olen ostanut kaksi niitä pienoiskasvihuoneita, joissa on pohja, pikku ruukut ja läpinäkyvä kansi.Monivuotisia olen lisännyt siemenistä, kerännyt omista kukista, saanut tutuilta ja kerjännyt työkavereilta ja jotain löytää keväällä siemenhyllyistäkin.Jos tilaa siemenet, niiden mukana saa todennäköisesti ohjeet, osa kun tarvitsee kylmäkäsittelyn itääkseen.Kukkaharrastukseni on lisääntynyt vuosi vuodelta, kun olen saanut oman rivitalo- ja mökkipihan.

Vastaa keskusteluun:

Sinun pitää olla kirjautuneena sisään, jotta voit osallistua keskusteluihin.
Kirjaudu sisään sivun yläreunasta tai rekisteröidy käyttäjäksi »

Yhteistyökumppanien yritysesittelyt
GreenCare
Fiskars
Puutarha Tahvoset